Saimme tehtävän, jossa perehdymme virtuaalitiimeihin. Lähteenä käytin Harri Virolaisen väitöskirjaa "Kai sitä vaan ihminen on semmoinen laumaeläin". Tekstin lopussa on linkki väitöskirjaan, josta halukkaat voivat lukea sitä. Tehtävä on mielekkään oloinen ja nykyään virtuaalitiimien suosio on kasvussa työelämässä ja koulutuksissa. Virtuaalitiimi on ryhmä, jonka jäsenet työskentelevät pääsääntöisesti sähköisesti ja tiimin jäsenet eivät tapaa toisiaan välttämättä koskaan. Virtuaalitiimit ovat yleensä vain rajallisen ajan kestäviä ja sitten ne yleensä hajoavat. Tämä keksintö helpottaa huomattavasti työntekoa, koska virtuaalitiimit eivät ole sidottu mihinkään tiettyyn paikkaan tai aikaan. Virtuaalitiimit voivat olla myös osittain virtuaalisia, kasvokkain työskentely on myös mahdollista. Tiimin jäsenyys perustuu tyypillisesti asiantuntijuuteen ja tietyn erityisalan osaamiseen. Virtuaalitiimille on tyypillistä joustavuus ja matala hierarkia. Työskentelyn tekokkuutta voi heikentää se, ettei jäsenet tunne toisiaan ja täysin tuntemattomien kanssa työskentely tuottaa vaikeuksia, mikä myös vaikuttaa ryhmän ilmapiiriin. Myöskin vääränlaiset työskentely ja viestintävälineet huonontavat tiimin työskentelyä.

 

Virtuaalitiimin johtaminen

Virtuaalinen johtaminen on koettu hankalaksi ja se eroaa ns. normaalista johtamisesta siten, että se tapahtuu yleensä verkossa. Virtuaalitiimin johtaminen on vaativampaa kuin perinteisen tiimin, jossa työntekijät yleensä työskentelevät samassa paikassa. Johtaja ohjaa virtuaalitiimin suuntaan, johon hän haluaa työtuloksia ja millaista työpanosta tiimiläisiltä vaaditaan.  Haasteena johtamiselle ovat erityisesti se, ettei esimies tapaa alaisiaan juuri ollenkaan tai koskaan, joten vuorovaikutus voi jäädä todella alhaiseksi. Kirjoitetun teksin huonopuoli on se, että sen voi ymmärtää lukija toisella tavalla kuin kirjoittaja on sen tarkoittanut, mikä voi johtaa suuriin väärinkäsityksiin. Ihmisten eleet ja empatiakyky eivät helposti tule esille virtuaaliajohtamisessa. Esimiehen tulee kohdella kaikkia työntekijöitään tasavertaisesti, mikä virtuaalitiimeissä saattaa olla hankalaa. Helposti virtuaalitiimin vuoksi työntekijöiden ja johtajan luottamus saattaa kärsiä tai luottamussuhdetta ei synny ollenkaan. Johtajalla on suuri rooli, että hän saa virtuaalitiimin toimimaan ja tiimiläisten innostumaan projektista ja saada heidät puhaltamaan yhteenhiileen. Esimiehen on vaikea valvoa työntekemistä, joten luottamus ja avoimuus ovat tärkeitä asioita viestinnässä ja informaation jakamisessa. 

 

Virtuaalisen tiimin työkaluja

Virtuaalisen tiimin johtamiseen tarvitaan erilaisia työkaluja, joita ovat esim. Skype, Google drive, Moodle, Messenger, yrityksen oma Intra ja Facebook. Työkalu tulee valita yrityksen koon ja tarpeiden mukaan. Työkalut ovat keskenään erilaisia ja niitä käytetään eri käyttö tarkoituksiin. Jotkut niistä ovat maksullisia ja jotkut ilmaisia. Skypessä voi keskustella keskenään tai soittaa toisille ääni- tai videopuheluita. Google drive on palvelu, jossa voi helposti ja vaivattomasti jakaa muille tiimiläisille tekstejä, kuvia, videoita jne. Sähköpostin kautta voi käydä keskusteluja muiden kanssa ja lähettää heille esim. kuvia. Messenger on pikaviestintäohjelma, jossa pystyy tekemään näitä chatin kautta.

Skype oli minulle tuttu, mutten ole käyttänyt sitä, joten päätin kokeilla sitä. Minusta se oli helppo käyttää ja on ilmainen. Lisäksi positiivisena asiana koin, että näki keskustelu kumppanin. Huonona puolena koin, että sitä ei voi käyttää paikoissa, joissa on huono verkko.

 

Lähde: Virolainen, H. Saatavissa: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/96676/Ae8_2010.pdf