Avoimuus organisaatiossa

Avoimuus on erittäin tärkeä asia nykypäivänä, sitä arvostetaan työeälämässä ja siviilielämässä. Jokaisen henkilön organisaatiossa pitäisi pystyä toimimaan avoimesti. Avoin ilmapiiiri työympäristössä auttaa ihmisiä jaksamaan ja viihtymään työssään paremmin. Organiosaatin avoimuutta edistää se, ettei tietoa pimitetätä ja kaikkia työntekijöitä kohdellaan tasavertaisesti. Yrityksen tulee miettiä ja panostaa viestintäänsä. Avoimessa organisaatiossa on onnistuttu hyvään viestintään ja tiedonkulkuun. Viestintään ja oikeanlaiseen tiedonkulkuun on nykypäivänä panostettava paljon aikaa ja voimavaroja, koska ihmiset saavat tietoa somen kautta nopeasti ja väärinkäsityksiä voi aina syntyä.. Vuorovaikutus onkin erittäin tärkeässä asemassa hyvässä ja avoimessa organisaatiossa. Työilmapiiriin vaikuttaa suuresti, onko yrityksessä hyvä vai huono ilmapiiri. Avoimuudella ja vuorovaikutuksella yritys nostaa ilmipiiriään ylöspäin. Asioita joilla avoimuutta organisaatiossa voi parantaa ovat mm. keskustelut (myös kehityskeskustelut), kyselyt ja kokoukset. Avoimuudella edistetään myös uusien palveluiden ja tuotteiden kehittämistä.

Esimiehen on todella tärkeää kohdella kaikkia työntekijöitä tasavertaisesti. Hän ei saa suosia ketään, koska se ei olisi avointa toimintaa muita työntekijäitä kohtaan. Esimiehen pitää olla luottamuksen arvoinen, jolloin hänen ja työntekijän välille syntyy hyvää vuorovaikutusta. Esimiehen tulee olla rehellinen! Hänen pitää pystyä  antamaan ja ottamaan palautetta vastaan, oli se sitten positiivista tai negatiivistä. Aidosti avoin esimies on myös kiinnostunut työntekijänsä hyvinvoinnista.

Johtajan tai esimiehen avoimuuteen vaikuttavat tekijät ovat avoimuus, luottamus ja työhön sitoutuminen. Hänen pitää haluta olla johtaja tai esimies ja hänen tulee ymmärtää myös siihen kuuluva vastuu. Tottakai siihen vaikuttaa myös ihmisen persoona, kiinnostus ja hyvät vuorovaikutustaidot. 

Esimerkkini on tosi harmillinen ja ikävä tapaus, jossa työntekijöiden välinen "luottamuspula" ja erimielisyydet vaikuttivat yrityksen asikkaisiin. Yrityksen sisällä on tietyillä työntekijöillä on ollut jo pitkään huono ilmapiiri keskenään ja ovat tehneet joko tietoisesti tai tiedostamatta hallaa toisille työntekijöilleen. Kyseisillä työntekijöillä on minusta ollut myös ns. kilpailu keskenään kokonaan käynnissä. Se on minusta erittäin outo juttu, koska kuitenkin yrityksen työntekijöillä on kaikilla sama päämäärä ja arvot (tai ainakin pitäisi olla). Työntekijöiden välillä on ollut jo pitkään "luottamuspulaa" ja eri mielisyyksiä. Mielestäni se oli pahimmillaan työpaikkakiusaamista. Yrityksen työntekijät olivat yrittäneet puhua esimiehelle asiasta, miten nämä kyseiset työntekijät toimivat ja miten toiminta vaikuttaa muiden työntekijöiden ilmapiiriin ja jaksamiseen negatiivisesti. Esimies oli hieman yrittänyt puuttua asiaan, muttei riittävästi. Osa näistä työntekijöistä oli saanut hänet kiedottua pikkurilliensä ympärille. Tilanne kärjistyi siihen, että työntekijöiden ongelmat "levisivät" asiakkaiden keskuuteen. Tätä ei ikinä saisi tapahtua! Tämä johti siihen, että yritys menetti työntekijöiden "törttöilyillä" asiakkaita ja sai huonoa mainetta. Tilannetta kun lähdettiin selvittämään yrityksen sisällä, kyseiset työntekijät raivostuivat ja solvasivat toinen toisiaan ja osa haluasi erota työtehtävistään. Tämä oli esimerkki huonosta ja ei avoimesta organisaatiosta. Tilanne olisi ollut korjattavissa, että esimies olisi aiemmin puuttunut tarvittavalla tavalla työpaikan ongelmiin ja työntekijöiden erimiellisyyksiin, jolloin olisi pystytty välttämään ettei "yrityksen paha olo olisi levinnyt asikkaiden tietoon". Hänen ei olisi koskaan pitänyt alkaa suosimaan ketään ja pystyä pitämään kaikki työntekijät samanarvoisina. Esimiehen pitää toimia tasavertaisesti ja lainmukaisesti, tarvittaessa hänen pitää pystyä puuttua myös ikäviin asioihin ja antaa jopa varoituksia työntekijöille tai erottaa (jos siis tilanne sen vaatii).

Luin muiden opiskelijoiden blogeja ja niistä minusta kumpusi kovasti se, että yrityksien tulee vielä enempi panostaa oman yrityksen avoimuuteen ja varsinkin vuorovaikutukseen. Tämä on asia, mitä voisin viedä omaan työhöni ja työpaikalle. Esimiehen tulee rohkasti tutustua kaikkiin työtekijöihinsä ja saada heiltä arvostus ja luottamus. Esimiehen ei täydy olla kaveri muttei myöskään liian autoritäärinen. Yrityksen työntekijöiden vuorovaikutusta pitäisi parantaa, koska se myös kasvattaisi organisaation luottamusta ja avoimuutta. Kehityskeskustelut ovat oiva tapa, joita ehdottomasti yrityksen kannattaa hyödyntää työntekijöidensä kanssa. Ne pitää tarkoin valmistella ja aikaa on varattava riittävästi.