Olen 27- vuotias liiketaouden opiskelija Kouvolasta. Perustin blogin Johtamisen ajankohtaisteema- kurssia varten. Tarkoituksena minulla on kirjoittaa blogiini ajatuksia kurssin teemoihin liittyen. En ole aiemmin kirjoittanut blogia, joten tämä on minulle uutta ja jännittävää. En ole hirveästi lukenut blogitekstejä aiemmin, joten koko "blogi maailma" on minulle täysin uutta! Mielenkiinnolla kuitenkin odotan kurssin etenemistä ja pääsen sitä kautta harjoittamaan blogitaitojani. Uskon oppivani paljon uutta ja saan tästä hyötyä tulevaisuuteen.

 

Blogialustan valitseminen

Valitsin vuodatus.net sivuston, koska nimi kuulosti hauskalta ja houkuttelevalta. Tutkin paria erilaista blogisivustoa ja vuodatus vaikutti ensikertalaiselle selkeältä ja helppokäyttöiseltä. Toivon, että olen koko kurssin ajan tyytyväinen valitsemaani alustaan ja sen helppokäyttöisyyteen.

 

Blogin eroaminen muista some- kanavista

Blogeissa ihmiset pystyvät kirjoittamaan ajatuksiaan esille nimimerkillä anonyymisti, kun taas esim. Facebookissa ja Twitterissä esiinnytään pääosin omalla nimellä. Facebookin ja Twitterin aktiivikäyttäjät lisäävät enemmän itsestään kuvia, tapahtumia ja mietteitä. Blogit mahdollistavat kirjoittamaan pitempiä tekstejä kuin muut some- kanavat. Blogeihin on mahdollista liittää myös erilaisia kuvia ja videoita. Näin ollen blogista tulee helposti elävämpiä ja mielekkäämpiä seurata ja blogialustaa voi muokata oman näköiseksi. Varsinkin niille ihmiselle, ketkä tykkävät kirjoittaa erilaisia tekstejä blogit ovat mahtava keksintö. Blogeja perustetaan erilaisia tarkoituksia varten, esim. fitness-, ruoka-, muoti- ja matkustusblogeja. Blogia on mahdollista kirjoittaa myös ns. päiväkirjaidealla. Youtubessa voi tehdä samalla idella videon, mutta läheskään kaikki ihmiset eivät koe kuvaamista niinkään luontaisena kuin kirjoittamista.

 

Blogin käyttö johtamisviestinnässä

Uskon, että blogia pystyy hyvin hyödyntämään johtamisviestinnässä. Jotta siitä saisi hyvän työkalun johtamiseen, on sitä päivitettävä ja onnistuttava saamaan siintä mielenkiintoisen. Tämä vaatii aikaa ja suunnitelua organisaatiolta/ bloggarilta. Blogin ylläpitäjän tulee päivittää blogia, vastata ihmisten kommentteihin tai kysymyksiin, pysyä ajan hermoilla ja näiden lisäksi valmistella uusia kirjoituksia. Jos blogista haluaa saada hyvän työkalun, siihen pitää käyttää aikaa ja resursseja, muuten sen hyödyt jäävät mitättömiksi. Yritykset voivat käyttää blogia tiedotusvälineenä ja sen avulla tiedon saa helposti jaettua kaikille. Tätä voisi ajatella korvaamaan yleisesti sähköpostiviestit, mitkä helposti tukkivat koko sähköpostin sekä blogista ne tiedotteet löytyisivät helposti. Sisäisen tiedon kanssa pitää olla tarkkana, ettei tieto leviä yrityksestä ulos, eli blogin käyttörajoitukset pitää olla tuolloin kunnossa. Henkilökohtaiset sähköpostiviestit tietenkin pitäisi käydä perinteisesti sähköpostin välityksellä. Mielestäni kuitenkaan blogissa ei tulisi koskaan kirjoittaa tai korvata kehityskeskusteluja, koska ne yleensä sisältävät arkaluontoisia ja henkilökohtaisia asioita. Nämä tulee käydä aina henkilön kanssa kasvokkain.

 

Blogin hyödyntäminen omassa esimiestyössä

Voisin hyödyntää blogia omassa esimiestyössä, mutta sitä ennen minun pitäisi hankkia paljon enemmän kokemusta blogin käytöstä. Voisin hyödyntää blogia sisäisessä viestinnässä (rajattu käyttäjäryhmä), mm. kokouksien asialistojen julkaisussa ja tärkeitä tiedotteita jakaessa. En usko, että videoblogia lähtisin pitämään, koska se ei tunnu omalta jutulta. Toki siitä voisi ottaa itsellensä haasteen ja kehittää silläkin alueella itseääni esimiehenä.